maandag 3 mei 2010

Als serviezen praten konden ................



In mijn kast vol met servies
klinkt een hol en hard genies
één van de kopjes is verkouden
kon't niet meer tegenhouden

de theepot zegt met veel gezag
dat niezen in de kast niet mag

de vork, de lepel en het mes
hebben samen praats voor zes
zij vertellen: wij horen bij elkaar
't bordje fluistert, da's niet waar



de theepot zegt met veel gezag
dat fluisteren in de kast niet mag

die goeie lieve suikerpot
sabb'lend op haar suikerdot
likt zo maar met één grote veeg
de pot met jam in één keer leeg

de theepot zegt met veel gezag
dat likken in de kast niet mag

de vleesschaal en de melkkan
denken er het hunne van
maar ze zwijgen en ze zeggen niets
dat is een bijzonder iets

de theepot zegt met veel gezag
dat zwijgen in de kast niet mag

de vork, de lepel en het mes
met hun praatjes voor zes
hebben samen met een kannetje
zomaar plotseling een klein plannetje

al heeft de theepot veel gezag
toch klinkt er schaterend gelach!

in de kast vol met servies
is gelach en toch genies
en lawaai van rinkeldekinken
als de glazen samen klinken

dan zegt de pot met veel gelach
dat lachen in de kast WEL mag



Uit :Een kast vol servies.....
Versjes en verhaaltjes van Hanny S. R. Meijler. Uitgeverij Helmond.

Hoop dat dit versje jullie kan laten glimlachen op deze druilerige maandag.

Mijn favoriet, servies van Sarreguemines, model Aïda, Bleu. Gedeeltelijk geërfd, in de loop der jaren heb ik een aantal ontbrekende onderdelen weer toe kunnnen voegen. Het wordt bij ons, net als bij mijn grootouders, bijna dagelijks gebruikt.






Warme groetjes,

3 opmerkingen:

  1. Hoi Carina, je maakt van deze druilerige dag iets moois, wat een leuk serviezenrijm en wat een prachtig servies heb je, wat bijzonder zo'n mooie erfenis en wat leuk dat je het ook gewoon gebruik, dat doe ik ook met het servies van mijn oma.
    Lieve groet, Mea

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Carina ........wat leuk .........je rijmpje.........eh mijn favoriet .dat pastel servies van regout !!! leuk leuk !!!

    Fijne avond lieve groetjes Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ben voor het eerst op je blog en heb zitten smilen van het versje.....Prachtig ! Leuk blog !
    groetjes, Janny

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie.
Lieve groet, Carina